Úvodní strana » Zajímavosti » Slavné české auto slaví osmdesátiny. Průkopnice aerodynamiky Tatra 77

Slavné české auto slaví osmdesátiny. Průkopnice aerodynamiky Tatra 77

V březnu 1934 se světu představil revoluční vůz, který se nesmazatelně zapsal do historie automobilismu. Jmenoval se Tatra 77.  


Kopřivnická Tatrovka uměla vždy překvapit. Nejprve, to se podnik ještě jmenoval Nesselsdorfer Wagenbau, odsud vyjel náš první president. Pravda, byl to jenom automobil, ale i ten byl náš první.

Potom se zde v roce 1923 začaly poprvé u sériově vyráběných automobilů používat páteřový rám, výkyvné zadní poloosy a vzduchem chlazený motor vpředu. Tak vznikla legendární tatrovácká nebo taky Ledwinkova koncepce

A minimálně do třetice musíme automobilku vyzdvihnout za Tatru 77, první sériově vyráběný aerodynamický vůz na světě, a vlastně za celou řadu vozů s proudnicovými karoseriemi až po poslední "papalášskou" šestsettrojku.

 Tatra V570

Vznik a vývoj aerodynamických vozů v Kopřivnici mají na svědomí tehdejší šéfkonstruktér a od roku 1934 technický ředitel Hans Ledwinka a konstruktéři Erich Ledwinka (syn H. L.) a Erich Übelacker.

V roce 1931 postavili v Kopřivnici funkční vzorek malého vozu se vzduchem chlazeným dvouválcem vzadu. Ten nebyl zatím  aerodynamicky řešený, zajímavý je právě umístěním motoru a dalším vývojem. Takřka nezměněný vůz, co se týče podvozku a pohonu, dostal v roce 1933 proudnicovou karoserii a je znám pod prototypovým označením Tatra V570 (V jako Versuch, česky zkouška).

Protože v té době již běžela v Kopřivnici produkce úspěšné a žádané lidové hadimršky (Tatra 57, vzduchem chlazený čtyřválec vpředu), bylo rozhodnuto, že se Tatra V570 nebude sériově vyrábět. Navíc hadimrška se vyráběla v mnoha karosářských variantách, včetně malých valníků a dodávek pro drobné živnostníky, což by u automobilu s motorem vzadu bylo těžko realizovatelné. A v neposlední řadě panovaly obavy, že řidiči s menším rozpočtem nebudou oplývat nadšením vrhat se do experimentů s nevšedními futuristickými vozy.

Tady správně tvůrci odhadli, že tyto nové myšlenky je optimální nejdříve nabídnout prostřednictvím velkých luxusních vozů klientele, která "neví, co s penězi". Na druhou stranu právě důsledné aerodynamické řešení přináší nemalé finanční úspory na palivu a zároveň zvyšuje dosaženou rychlost.  A čím větší tyto automobily jsou a čím vyššími rychlostmi jezdí, tím výrazněji se uvedené aspekty projevují.

Prototyp maličké Tatry V570 jako zázrakem přežil do dnešních dnů a je vystaven v Technickém muzeu Tatra. Jeho vzhled je bohužel poznamenán následným užitím, kdy byl později prodán soukromé osobě. Tento člověk ho nejen používal, ale také upravoval. Takže exponát má navíc blinkry a přední nárazník. Kola už jsou vyměněna, ale když byl vůz odprodán muzeu, byla odlišná od originálních. Má sytě modrou barvu. Prototyp byl zhotoven ve světlé nenápadné barvě, snad slonové kosti. Jednou možná bude uveden do původního stavu.

Tatra 77

Na 5. března 1934 připravila Tatra pro motoristické novináře a odborníky velké překvapení. V Praze proběhla prezentace luxusní limuzíny s aerodynamickou karoserií. A překvapení bylo dokonáno na karlovarské silnici, kde jim byla předvedena na vlastní kůži v akci. 

Zdroj: http://auto.idnes.cz/tatra-77-a-aerodynamicke-tatrovky-d4p-/auto_ojetiny.aspx?c=A140227_214830_auto_ojetiny_fdv
Zdroj foto: http://aerotatra.czweb.org/tv570.htm

Další články


Další články
Pořadatelé přidejte akci do kalendáře akcí ZDARMA