Úvodní strana » Zajímavosti » Marlenka chce otevřít kavárnu a nabízet nápoj z džezvy

Marlenka chce otevřít kavárnu a nabízet nápoj z džezvy

Výrobce medových dortů z Frýdku-Místku utržil loni rekordních 260 milionů korun a rozšiřuje výrobu. Chystá otevření kavárny, kde plánuje připravovat oblíbený nápoj tradiční, ale nepříliš rozšířenou metodou v měděných konvičkách.  


Pokud si obyvatelé arménské metropole Jerevanu v jedné z kaváren v okolí proslulé opery objednají kávu, mají téměř vždy na mysli silný nápoj připravený podle prastarého způsobu v měděné nádobě zvané džezva na horkém písku. Češi však dávají přednost klasickému espresu, a proto tuzemské kavárny poměrně náročný druh přípravy kávy v džezvě téměř nenabízejí.

Změnit to chce majitel frýdeckomísteckého výrobce medových dortů Marlenka Gevorg Avetisyan, který z Arménie pochází. Chystá otevření vlastní kavárny, kde bude kávu připravovat způsobem obvyklým ve své vlasti. "Pokud vše půjde hladce, otevřeme ji ještě letos na podzim na zámku ve Frýdku-Místku," říká podnikatel, který vedle sladkostí distribuuje pod značkou Marlenka i vlastní kávu.

Avetisyan tak chce navázat na svého krajana Georgiuse Deodatuse Damascenusa, který v roce 1714 otevřel v Praze první kavárnu na území Čech.

Marlenka už obstarala speciální přístroj na ohřívání písku, na kterém se podle originálního způsobu džezva s kávou ohřívá. Aparát za zhruba deset tisíc korun nelze v Česku vůbec sehnat, kávu připravenou na písku až na výjimky kavárny nevedou.

"Pamatuji si, že to dříve nabízela jedna kavárna v Praze a také dvě v Brně, ale nevím, zda už od toho neupustily. Pravá káva v džezvě je poměrně složitá věc, která se do provozu moc nehodí, protože je potřeba strávit přípravou poměrně dlouhý čas," říká barista Adam Dvořák z Kávového klubu.

V Praze kávu z džezvy nabízí například smíchovský hotel General, jehož majitel pochází rovněž z Arménie. "Hosté to berou jako exotiku, chtějí, abychom to před jejich očima připravili, a pak to ochutnají," říká manažer hotelu Arsen Kočaryan.

Podle kavárníků má však řada Čechů džezvu doma, i když lze jen těžko odhadnout, kolik "kafařů" ji opravdu používá k přípravě kávy a kolik ji vystavuje jenom jako líbivou dekoraci. "Je to tradiční a zároveň exotická metoda, od které se ale v poslední době trochu ustupuje. Nicméně má jistě stále svoje příznivce, oblíbená je například kořeněná verze s kávou s kardamonem," vysvětluje Kryštof Eliáš ze sítě kaváren Mamacoffee.

Polovina Čechů pije "turka"

Podle průzkumu agentury Median, která chování spotřebitelů na trhu s kávou sleduje, stále mezi Čechy kraluje klasický "turek", kterého pije 45 procent lidí. Následuje espreso, kterému fandí zhruba 25 procent konzumentů, a překapávaná káva s 20 procenty příznivců. Vlastní kavárna není jedinou letošní novinkou společnosti Marlenka. Firma investovala 220 milionů do rozšíření výroby, čtyř nových linek a návštěvnického centra ve frýdecko-místecké továrně, jehož start plánuje na květen. Kvůli rozšíření výroby chce do konce srpna přijmout 40 lidí.

Nově se také v regálech obchodů objevují malé medové snacky Marlenka v hořké čokoládě. "Už jsou k dostání v Globusu, brzy by se měly objevit i v dalších řetězcích," říká šéf Marlenky Avetisyan. Minulý rok se firmě vydařil, tržby vzrostly o 38 procent na rekordních téměř 260 milionů korun.

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/marlenka-chce-otevrit-kavarnu-dkn-/ekoakcie.aspx?c=A140331_2051507_ekoakcie_fih
Zdroj foto: http://www.marlenka-shop.cz/produkty/kulicky/klasicke-medove-kulicky-marlenka--35cz

Další články


Další články
Pořadatelé přidejte akci do kalendáře akcí ZDARMA