Úvodní strana » Zajímavosti » Do psychedelie zabalený Valašský špalíček 2016 přilákal návštěvníky z různých koutů bývalého Československa

Do psychedelie zabalený Valašský špalíček 2016 přilákal návštěvníky z různých koutů bývalého Československa

Třídenní festival Valašský špalíček má ve Valašském Meziříčí letitou historii. V letošním roce se uskutečnil již čtyřiatřicátý ročník, který pokračoval v duchu slavných osobností šedesátých let a významných projektů let sedmdesátých, který nasadil v loňském roce. Cestu si zde našlo 2164 návštěvníků ze všech koutů České i Slovenské republiky. 


Tisková zpráva

Organizace: Kulturní zařízení města Valašského Meziříčí, 

                         příspěvková organizace , Komenského 1, Valašské Meziříčí
 
 

 

Do psychedelie zabalený Valašský špalíček 2016 přilákal návštěvníky z různých koutů bývalého Československa

O minulém víkendu, od čtvrtku 23. do soboty 25. června se ve Valašském Meziříčí uskutečnil 34. ročník Valašského špalíčku 2016, který letos dostal podtitul folk-blues-beat festival. Do areálu zámku Žerotínů přišlo na třicet účinkujících i přes tropické počasí podpořit přes dva tisíce návštěvníků, jenž muzikantům vytvořili skvělou atmosféru. Zahájeny byly dvě rozsáhlé výstavy, křtilo se album ze série živých nahrávek z Valašského špalíčku a o pravou psychedelickou tečku se postaral Arthur Brown a jeho šílený svět.

Třídenní festival Valašský špalíček má ve Valašském Meziříčí letitou historii. V letošním roce se uskutečnil již čtyřiatřicátý ročník, který pokračoval v duchu slavných osobností šedesátých let a významných projektů let sedmdesátých, který nasadil v loňském roce. Cestu si zde našlo 2164 návštěvníků ze všech koutů České i Slovenské republiky. Nádherné letní počasí panovalo až do posledních minut festivalu. Scény v areálu zámku Žerotínů vyrostly celkem tři, a to na II. nádvoří, ve velkém sále a ve sklepení M-klubu. Nový model areálu zajistil také prostornou oddychovou zónu na I. nádvoří, které v nedávné době prošlo revitalizací zeleně. Mezi ostrůvky s kvetoucími kytičkami návštěvníci relaxovali, besedovali, doplňovali pitný režim a hodovali nad nabízeným jídlem.

V průběhu všech tří dnů mohli návštěvníci zabrousit do Muzejního a galerijního centra, kde byla zahájena výstava Psychedelia ve vizuální kultuře beatového věku 1962-72 i na páteční a sobotní doprovodný program výstavy Psychedelia Minikino, které promítalo v Blues Jazz Clubu U Zvonu. Galerie Kaple a galerie Sýpka pak opět představila nejen vítězné snímky z loňského ročníku fotografické soutěže Czech Press Photo.

Celý letošní ročník festivalu Valašský špalíček 2016 odstartovala ve čtvrtek 23. června místní kapela Faunus a britská legenda mersey beatu Swinging Blue Jeans, která se v roce 1963 proslavila nahrávkou skladby Hippy Hippy Shake. V pátek 24. června patřila hlavní scéna II. nádvoří českým a slovenským projektům. Festivalový areál byl zaplněn již ze startu, neboť se zde s diváky loučila jedna z nejdůležitějších tuzemských rockových skupin šedesátých let The Matadors v čele s kytaristou Radimem Hladíkem a zpěvákem Viktorem Sodomou, třetí člen kapely Jan Farmer Obermayer se z účasti omluvil. Následně dostala prostor kapela Blue Effect s chrudimským orchestrem KYX Orchestra. Společně představili dvoudílný projekt Nová syntéza z let 1971 a 1974, pěveckých partů se vedle Jana řížka skvěle chopila Iva Marešová a závěrečnou skladbu zazpívalo společně s ansámblem přítomné publikum. Skvělé ohlasy získala také slovenská skupina nejvýraznějšího klávesisty Mariána Vargy Collegium Musicum a jedinečný projekt let sedmdesátých Zelená pošta, v němž se představila muzikantská elita Pavol Hammel, Fedor Frešo, František Griglák a již zmiňovaný Marián Varga. Komorní prostory M-klubu pak po celé páteční odpoledne patřily blues. Své místo zde našlo trio Petry Börnerové se sedmiletým bubeníkem, bývalý člen The Primitives Group Ivan Hajniš s bluesovým repertoárem, slovenská parta ZVA 12-28 Band i formace Jazz Q v čele s Martinem Kratochvílem a hostem Oskarem Petrem. Závěrečný part si na této scéně střihli slovenští bluesmani Ľuboš Beňa a Peter Bonzo Radványi, který mimo to celou scénu moderoval. Velký sál Kulturního zařízení zaplnily hned ze startu temné zvuky kapely Fiordmoss, s meziříčskou rodačkou Petrou Hermanovou. Fiordmoss vystřídal výtečný smíšený pěvecký soubor Brno Gospel Choir, který předvedl energickou show plnou soudobých gospelů za doprovodu kapely. Z jiného soudku bylo následné vystoupení tuniského muzikanta Habiba Samandiho s mezinárodním složením kapely a o závěrečný nářez se postarala kapela Extempore s rockovým pořadem Velkoměsto.

Sobotní program začal na II. nádvoří už v brzkých odpoledních hodinách koncertem v USA žijící jazzové legendy Laca Decziho, kterého si i přes spalující slunce přišly poslechnout desítky lidí. Decziho vystoupení doplnil křest živé nahrávky z vystoupení na pětadvacátém ročníku Valašského špalíčku. Své k třetímu albu v této edici pronesl dramaturg festivalu Karel Prokeš, hudební redaktor Jaroslav Riedel i vydavatel Jaromír Kratochvíl z Indies Happy Trails. Kmotrou alba se stala dramaturgyně S-klubu Magda Siekliková a křtilo se jak jinak než pravou valašskou pálenkou. Jaroslav Hutka si na své vystoupení přizval slovenského kytaristu Fedora Freša a společně uvedli skladby ze stejnojmenného Hutkova alba Vandrovali Hudci ze sedmdesátých let. Slovenský bigbít zněl o hodinu později v podání kapely Prúdy v čele se zpěvákem Pavlem Hammelem. Nádvořím tak zněly hity jako Zvoňte zvonky, Medulienka i Učiteľka tanca. Celovečerní koncert plný známých bigbítových písní i hitů z „Javorovského“ období uvedli sourozenci Hana a Petr Ulrychovi, kteří do areálu festivalu přilákali početné publikum starší generace a poté již na řadu přišla žhnoucí legenda britské psychedelie, mistr Arthur Brown s kapelou The Crazy World of Arthur Brown. Také díky němu se do Valašského Meziříčí sjelo desítky, ne-li stovky lidí z dalekých koutů republiky. Chvíli čekání a mírné problémy s technikou vyvážil někdy až démonickou show, plnou pestrobarevných kostýmů. Publikum dostal skladbami Devil’s Grip on me. I Put a Spel on You, Kites a nemohl chybět jeho nejznámější hit Fire, který vypálil na samotný závěr. A když už si všichni mysleli, že nemůže přijít nic jiného, tak si jej vytrvale skandující publikum vytleskalo a Arthur Brown přidal skladbu The Unknown. Pořadatelé si pro Arthura připavili nečekané překvapení v podobě dortu k 74. narozeninám, jež oslavil předcházející den a publikum mu zazpívalo Všechno nejlepší. I přes svůj věk předvedl energickou show plnou tanečních kreací, působil příjemným dojmem, rozdával podpisy, rozhovory a s kýmkoliv se rád vyfotil.

Scéna na velkém sále se ten den nesla v klidném duchu písničkářských recitálů. Klavírním recitálem zahájil program zpěvák a skladatel Roman Dragoun, kterého vystřídal s kytarovým vystoupením Luboš Pospíšil, následoval komorní koncert meziříčské rodačky Markéty Irglové, která v současné době žije na Islandu a podle svých slov se na Valašský špalíček moc těšila a při koncertě zavzpomínala na léta minulá, kdy ještě byla jeho divákem a čerpala hudební inspirace. Posledních dvou vystoupení se chopila irská zpěvačka Annette Buckley, která kromě kytary zahrála také na klavír a po celé vystoupení ji doprovázel její hudební kolega a krajan Simon McHale. Tečku za celým festivalem udělala dánská vycházející hvězda na písničkářském poli Lasse Matthiessen, který si speciálně pro festival přivezl celou kapelu.

Oproti pátečnímu programu obsadili scénu v M-klubu nezávislí kandidáti Indies Happy Trails. Návštěvníci se tak mohli zchladit při vystoupeních Jiřího Smrže, kapel Oboroh, Sblížen a písničkářů Jakuba Nohy a Oldřicha Janoty. O závěr obou dnů se postaral moderátor hlavní scény a DJ Honza Horák ve speciálně komponovaných večerech Get Back Night plných známých hitů ze šedesátých let.

Čtyřiatřicátý ročník Valašského špalíčku tak odplouvá na vlnách psychedelie k dalšímu ročníku, na který nezbývá nic jiného než se těšit a vyčkávat, jaké klenoty české a slovenské hudební scény objeví v dalších letech.

Další články


Další články
Pořadatelé přidejte akci do kalendáře akcí ZDARMA