BÍLÝ PÁN aneb TĚŽKO SE DNES DUCHŮM STRAŠÍ : Jaroslav Křička - Opera
Libreto Jan Löwenbach-Budín (1880–1972) v novém zpracování Maxe Broda (1884–1968) na motivy povídky Oscara Wildea (1854–1900) Strašidlo cantervillské z roku 1887 Hudební nastudování David Švec Režie Ondřej Havelka „Až najde se kráska, plavovláska tak odvážná, že půjde přízraku vstříc, nebezpečím zhrdajíc, jež jí kyne, pak do hradu vrátí se láska...“ Křičkova opera dokládá velkou popularitu povídky Strašidlo cantervillské Oscara Wildea. Wilde postavil proti sobě životní styl moderních Američanů a odcházející zvyky „šťastného anglického domova“, jak jej reprezentuje starobylý zámek, který americký vyslanec koupí i s odvěkým strašidlem. V opeře se změnilo prostředí (Československo po první světové válce), autoři také přidali tehdy aktuální téma: praxi pozemkových úřadů. V zápletce nechyběl ani milostný vztah mezi hrabětem zámku v Satalicích Jiřím a dcerou amerického vyslance Elinor. Křička využil dobově oblíbené postupy tzv. časových oper (taneční formy zábavné hudby 20. let, jazz, revuální styl, filmová projekce), ale výsledný tvar připomínal spíše operetu, ve které stejně důležité místo připadlo lidovým popěvkům a valčíkovým rytmům. Premiéra opery se uskutečnila 27. listopadu 1929 v Brně za řízení dirigenta Antonína Balatky. V NDM ji uvádíme v přepracované verzi pro německá divadla; poprvé zazněla ve Vratislavi v listopadu 1931. Autorem textové úpravy byl Max Brod, pražský německý spisovatel, který se mj. zasloužil o mezinárodní propagaci díla Franze Kafky, Jaroslava Haška či Leoše Janáčka. Ostravské publikum se mohlo s touto operou seznámit hned následujícího roku v hudebním nastudování Jaroslava Vogela. Uvádíme v českém originále s českými a anglickými titulky. Délka představení: 2 hodiny a 45 minut (včetně jedné přestávky) Dramaturgické úvody se konají 30 minut před každým uvedením inscenace. Obsah opery BÍLÝ PÁN aneb TĚŽKO SE DNES DUCHŮM STRAŠÍ ke stažení zde. Mediální partneři: Partneři:
Podobné akce
PRODUCENTI: Mel Brooks, Thomas Meehan - Opereta / Muzikál 29. 05. 2022 | BEZ ROUCHA: Michael Frayn - Hosté 29. 05. 2022 | VIŠŇOVÝ SAD: Anton Pavlovič Čechov - Činohra 31. 05. 2022 | REBECCA: Michael Kunze, Sylvester Levay - Opereta / Muzikál 31. 05. 2022 | LATERNA : Alois Jirásek, Janusz Klimsza, Adam Gold - Činohra 31. 05. 2022 | KORZÁR: Adolphe - Charles Adam, Joris Barcaroli - Balet 01. 06. 2022 | GOLDONI PO OSTRAVSKU aneb Sluha dvou pánů: Tomáš Svoboda - ... 01. 06. 2022 | VÝSTAVA – Jiří Žižka: FRAGMENTY TĚŠÍNSKÉHO SLEZSKA A ... 02. 06. 2022 | HARPAGON JE LAKOMEC?: Boris Urbánek, Vojtěch Štěpánek, Jiří ... 02. 06. 2022 | GOLDONI PO OSTRAVSKU aneb Sluha dvou pánů: Tomáš Svoboda - ... 02. 06. 2022Další akce v okolí?
NDM - Divadlo Antonína Dvořáka
Režie Vojtěch Štěpánek
„Tak lehomyslný lidi, jako jste vy, tak nepraktický, tak podivný, jsem v životě neviděl.“
Rodové panství a višňový sad jako obraz světa, který nám byl svěřen do opatrování a my ho… prošustrovali. V nečinné hlavě se sráží kulečníkové koule, pohled je prázdný. A co
NDM - Divadlo Jiřího Myrona
Katarína Hasprová získala za roli Paní Danversové Cenu Thálie 2017.
Martina Vlčková získala za svůj výkon Cenu Jantar 2017.
Muzikál jako napínavý kriminální příběh? Odpověď zní: Ano! Je vůbec možné, aby se titulní hrdinka neobjevila na scéně? Odpověď zní: Proč ne!
Od své
NDM - Divadlo „12“
Režie Janusz Klimsza
„To by vrchnost sama musila rozbít lucernu a, haha, to se načekáte!“
Divadlo „12“ jako herecká a interpretační laboratoř
Jiráskova Lucerna zbavená tradičního pohádkového hávu, vzdálená žánru národní báchorky „o obdivuhodném odhodlání českého
NDM - Divadlo Jiřího Myrona
Choreografie, režie Michel Bejar
Libreto, dramaturgie, asistent režie Céline Barcaroli
Hudební nastudování Jiří Habart
Anglický básník lord George Gordon Byron, jeden z hlavních představitelů romantismu, napsal básnickou povídku Korzár (1814) z exotického orientálního prostředí a zobrazil v ní hrdiny
NDM - Divadlo Antonína Dvořáka
Režie Tomáš Svoboda
„A proč by člověk nemohl sloužit dvěma pánům naráz? Brát dva platy, dvoje stravenky... A mít dvakrát dovolenou! No, radši asi v jednom termínu.“
Ostravská adaptace slavné Goldoniho komedie Sluha dvou pánů. Děj hry je zasazen do Ostravy, postavy mluví současným jazykem, navíc
NDM - Galerie Opera - Divadlo Jiřího Myrona
Celou dosavadní Žižkovu tvorbu provází téma "zanikajících světů" a násilně proměněného prostředí v jakémsi "výchozím stavu". Žižka tematizuje obrazem proces nevratných změn v postindustriální krajině i její postupně se vytrácející svébytnou identitu. Skrze osobitý vizuální jazyk svého mnohovrstevnatého fotografického dokumentu